środa, 13 lipca 2011

POMIDORY SUSZONE NA SLONCU

Iliastes tomates

Pomidory suszone na sloncu sa jednym z najsmaczniejszych i najlatwiejszych do wykonania przetworow, w sprzedazy (u nas w Grecji) sa bardzo drogie a przypuszczam, ze w innych krajach rowniez, zachecam wszystkie panie do wykonania tego przetworu, ktory nadaje bardzo indywidualny smak daniom, uzywa sie ich do wszystkich przepisow z pomidorami lub jako dodatek do salatek i sosow.



Najlepiej do suszenia nadaja sie pomidory podluzne ale mozemy suszyc rowniez wszystkie inne gatunki, ukladamy pomidory w naczyniu (nie metalowym) i nie plytkim, pamietajac, ze podczas suszenia wydzielaja soki, solimy ( lyzeczka na polowke) bardzo dokladnie gorna czesc ukrojona pomidora (duze owoce kroimy na cwiartki), ukladamy przekrojona i osolona strona do gory - w zadnym wypadku nie usuwamy pestek czy miaszu !!! (najsmaczniejszej czesci). Naczynie przykrywamy czysta sciereczka aby nie osiadaly sie na nich owady, ja dla wygody mam specjalna poszewke "jaska" o dopasowanym rozmiarze (tylko i wylacznie do tego uzytku!), ktory po "zamknieciu" daje mi pewnosc utrzymania czystosci. Naczynie odstawiamy w miejscu, gdzie w wiekszosci dnia bedzie "kapane" w promieniach slonca (taras, balkon) a noc pamietajmy wlozyc je do domu rowniez w cieple miejsce. W pochmurne dni mozemy podsuszyc nasze pomidory w suszarce do warzyw lub piekarniku w okolo 60-65C ale prawda jest to, ze wszystkie warzywa i owoce dojrzewajace lub suszone na sloncu maja bogatszy smak. Proces suszenia trwa okolo tygodnia w zaleznosci jak bardzo wysuszone pomidory chcemy otrzymac nastepnie susz wkladamy do czystego sloika zalewamy oliwa - tylko i wylacznie ! (zimna - nie psujemy olivy podgrzewajac ja!) - olivy 1 cm wyzej od pomodorow, octem winnym w zaleznosci od naszego gustu - ok. 1 cm warstwy w sloiku, wkladamy 2-3 piorka czosnku i ziola te, ktore lubimy, ja zazwyczaj pol na pol partii robie z ziolami i bez aby miec pozniejsza dowolnosc wyboru w zaleznosci do jakich dan chce je wykorzystac. Nie ma potrzeby podgrzewania sloikow w celu ich szczelnego zamkniecia - zadne przetwory zalane w calosci oliva sie nie psuja !, wyprobowalam to wiele razy, przechowuje moje przetwory w ten sposob kilka miesiecy a zamykanie sloikow na "goraca" pozbawia olive wlasnie tych skladnikow, dla ktorych ja uzywamy ! Bardzo wysuszone pomidory przed uzyciem mozemy zamoczyc w malej ilosci dobrze cieplej wody (tak aby mogly ja "wypic") na pol godziny. Marynate uzywamy jako sosu podstawowego lub docelowego jest przepyszna ! Smacznego !

3 komentarze:

  1. Twój przepis spadł mi z nieba:) Ostatnio myślałam o tym, żeby zrobić samodzielnie suszone pomidory. Nie wiem co prawda czy w polskich warunkach suszenie na słońcu wchodzi w grę;) najwyżej będę się wspomagała piekarnikiem.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak, suszone pomidory są wspaniałe, mój tata, kiedy się ususzą wrzuca je w słoik i zalewa oliwą z przeróżnymi przyprawami, a potem z takiego słoiczka robię pesto rosso :)
    A jeżeli komuś nie uda się wysuszyć na słońcu, to zawsze można to zrobić przy użyciu suszarki do ziół albo pod delikatnym nawiewem w piekarniku :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć,
    W tym roku zrobiłam pierwszy raz suszone pomidory na próbę 2 słoiczki, ale według całkiem innego przepisu.Pomidory wydrążyłam i zalałam je podgrzaną oliwą, czyli według ciebie zrobiłam najgorsze co zrobić można;) Pomidory wyszły bardzo smaczne, ale chyba zrobię jeszcze kilka słoiczków, bo na rynku wciąż dużo pomidorków, a im prostszy przepis i im więcej zachowają cennych składników odżywczych, tym lepiej:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń